De 800 prästerna från Redemptoris Mater-seminarierna i Amerika (Nord-, Central- och Sydamerika), tillsammans med sina formatorer och vandrande kateketer från sina respektive länder, deltog i morse i den allmänna audiensen med Påven Leo efter att ha återvänt från en mission i Italiens församlingar, där de förkunnade Evangeliet utan väska, utan pengar och utan mobiltelefon.
”Jag välkomnar med tillgivenhet prästerna från den Neokatekumenala Vandringen, som kommer från olika länder. Jag hoppas att det dagliga frambärandet av det eukaristiska offret ska vara ett stöd för er i er tjänst för Guds Folk.”
Påve Leo XIV
Dessa ord mottogs med en lång och varm applåd.



Innan prästerna gav sig av på mission samlades de med Kiko Argüello i ”Mötestältet” i Porto San Giorgio, där han uppmuntrade dem att gå från stad till stad och förkunna Kristus:
”När ni förkunnar kerygmat förkunnar ni att den gudomliga natur som uppenbarats i Kristus är att Gud älskar människan oändligt – även om hon är syndig – han älskar henne och vill förena sig med henne. Om denna människa tror det genom ett gudomligt mirakel, då kan Gud bo i henne! Gud längtar efter att vara inom henne, men han kan inte göra det utan hennes frihet, och det enda sättet är att be henne om det. Därför har han velat frälsa världen genom predikans dårskap, genom kerygmat. Det finns inget större än att förkunna Evangeliet, och därför säger vi med den helige Paulus: ’Ve mig om jag inte predikar Evangeliet!’
I sin kommentar till Jesu Kristi ord, när han sände ut apostlarna två och två för att förkunna Guds Rike – ”Den som tar emot er, tar emot mig” – påminde Kiko prästerna om Vandringens början: ”Det är Gud som gör allt, det är Gud som ville att någon skulle ta emot oss. Det var han som förde Madrids ärkebiskop, monsignore Casimiro Morcillo, till kåkstäderna och som sedan ledde oss till församlingarna. Det var också Gud som vägledde fader Dino Torregiani – grundaren av Kyrkans Tjänare – att lyssna till katekesen i Ávila och att bjuda in oss att komma och predika i Rom.”
Inför den modlöshet som många präster känner på grund av troskrisen, de nästan tomma församlingarna och bristen på kallelser sade Kiko till dem: ”Vi skulle vilja föra denna nya vind, denna karisma för den Kristna Initiationen, till hela Kyrkan i Italien. Det är en gåva från den Helige Ande till Kyrkan för att hjälpa henne. Många heliga präster lider i dag av den avkristning som vi nu upplever.”



Utan väska, utan pengar … och utan mobiltelefon. Som om den helige Franciskus av Assisi, den helige Dominikus av Guzmán, den helige Ignatius av Loyola och så många andra helgon hade rest sig och åter börjat vandra för att förkunna Evangeliet. Biskopar och kyrkoherdar kom för att besöka dem som ett uttryck för välvilja och kärlek till Kyrkan.
När han uppmanade dem att vandra med Bibeln och rosenkransen, påminde Kiko dem om att ”den helige Louis-Marie Grignion de Montfort profeterade att en legion av evangelisatörer i de sista tiderna skulle vandra med ett tveeggat svärd i sina händer: Bibeln i den vänstra handen och Rosenkransen i den högra, och de skulle färdas längs Europas vägar. Den helige Louis-Marie Grignion de Montfort var själv en itinerant predikant som förkunnade Evangeliet över hela södra Frankrike, djupt förälskad i Jungfru Maria. Ni kommer också att ge er av, vandrande med Bibeln och Rosenkransen, för att förkunna Evangeliet i Italien.”






Alla återvände glada från missionen efter att ha fått bevittna mirakel som de inte ens hade kunnat föreställa sig, samtidigt som de gav tröst åt de många kyrkoherdar som tog emot dem. Efter att ha deltagit i Påvens audiens krönte prästerna dessa missionsdagar med en jublande Eukaristi vid Katedraalteret i Peterskyrkan för att fira högtiden för den helige Johannes Döparen. Därefter återvände de till det Neokatekumenala Centret i Porto San Giorgio, där de fortsatte att samlas med Kiko Argüello fram till söndagen. Innan de återvände till sina församlingar i de olika länderna i Amerika besökte de dock den Heliga Huset i Loreto, där de firade Eukaristin och anförtrodde sin mission åt den Saliga Jungfru Maria.



